روز چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه یکی از مهمترین بازارهای کشورمان که در تبریز واقع شده است، دچار آتش سوزی شد. این آتش سوزی خسارتهای زیادی را به این بازار که به نوعی نماد مردم تبریز است، وارد کرد. نکته قابل تامل در این حادثه رفتارهای سلبریتیها و کاربران شبکههای اجتماعی بود. زمانی که بازار بزرگ تبریز آتش گرفت مثل یک حادثه معمولی با آن برخورد کردند؛ یعنی واکنش آن چنانی به این ماجرا نداشتند حتی رسانهها به ویژه شبکههای اجتماعی که کوچکترین رخدادی را بلد میکنند تا اهمیت ماجرا را بیان کنند، فقط به اعلام خبر حادثه اکتفا کردند. در صورتی که بازار تبریز بزرگترین و مهمترین بازار سرپوشیده آجری در سطح جهان بهشمار میرود و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. در وصف اهمیت این بازار همین بس که حدود یک دهه پیش به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان به ثبت جهانی رسیده است.
جالب اینجاست که همینها (از سلبریتیها گرفته تا رسانهها) وقتی که کلیسای نوتردام در فرانسه دچار آتش سوزی شد، از اهمیت آن سخن گفتند و بخشی صفحاتشان را در فضای مجازی به آن اختصاص دادند،حتی به تیتر یک روزنامهها نیز تبدیل شد. اینجاست که ضعفمان درحوزه گردشگری و معرفی مهمترین آثار تاریخی و بناهای کشورمان، نمایان میشود. در واقع این مسئله بیانگر این موضوع است که مردم ایران به اهمیت بناها و آثارهای تاریخی ایران پی نبرده و آنها را نمیشناسند! بخشی از عدم واکنشها به آتش سوزی بازار بزرگ تبریز از همین موضوع نشات میگیرد.
به نقل از آفتاب یزد